Skip to content
  • O nas
  • Agencja pracy
  • Dotacje na działalność i rozwój firm
  • Optymalizacja kosztów personelu
  • Blog
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
hrstart DORADZTWO PERSONALNE I DOTACYJNE

Doradztwo personalne i dotacyjne

Pomoc w uzyskaniu dotacji

  • O nas
  • Agencja pracy
  • Dotacje na działalność i rozwój firm
  • Optymalizacja kosztów personelu
  • Blog
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
Obrazek z logo firmy No logo.
Bez kategorii Branding 31/10/201531/10/2015 by admin

Jak zaprojektować logo firmy?

Jak zaprojektować logo dla firmy? Bardzo łatwo.  Wpisujesz hasło „logo” do google, klikasz w „Grafika”, a następnie z setek logotypów z całego świata wybierasz to, które ci najbardziej odpowiada. Zmieniasz kolor (albo i nie) i już. Proste, prawda?

Jak myślisz, ile osób w ten sposób projektuje logo dla swojej firmy? Obawiam się, że tysiące. Pomijając kwestie prawne i etyczne, zapewniam cię, że w ten sposób nie zbudujesz marki firmy. W jaki sposób stworzyć więc logo firmy, z którego mógłbyś być dumny? Jak wymyślić logo, które zapadnie ludziom w pamięć?

Logo to graficzny obraz twojej firmy, kwintesencja wizerunku i misji przedsiębiorstwa. Warto poświęcić więc chwilę (a może i dłużej) i stworzyć logo, które przyczyni się do rozwoju twojego biznesu. Jakie są cechy dobrego logo?

Po pierwsze, logo firmy powinno być proste. Prostota jest ponadczasowa, bezpretensjonalna i łatwo zapada w pamięć. Jakie loga firm przychodzą ci do głowy? Właśnie, te najprostsze. Apple, Nike, Coca-Cola? Najtrudniej stworzyć coś prostego.  Dobre logo powinno więc mieć mało detali, góra 2-3 kolory oraz prostą czcionkę. Przykładem może być logo Apple:

apple

Pamiętasz stare logo PZU? Chociaż PZU zmieniło swoje logo stosunkowo niedawno i rebranding był mocno krytykowany, to nie byłbym w stanie odtworzyć teraz starego logo z pamięci. Za to nowe logo PZU jest tak proste, że bez trudu zapada w pamięć:

pzu

Rebranding, czyli zmiana lub odświeżenie logo to proces kosztowny, dlatego też logo powinno opierać się próbie czasu. Powinno być klasyczne, bo rzeczy klasyczne nie starzeją się i nie poddają się modzie. Coca-Cola stworzyła swoje logo ponad wiek temu i w niezmienionym kształcie korzysta z niego do tej pory.

Główny konkurent Coca-Coli, Pepsi zmieniał swoje logo wielokrotnie. Początkowo stylistycznie nawiązywało do Coca-Coli, obecne logo Pepsi to efekt wieloletnich poszukiwań swojej własnej tożsamości:

pepsi

Typy logo

Spotykamy 3 rodzaje logotypów. Pierwsze nawiązuje do nazwy firmy lub stanowi połączenie nazwy ze znakiem graficznym:

intel

Drugi typ nawiązuje do dziedziny życia, w której dana firma świadczy usługi:

budirem

Trzeci typ to logo abstrakcyjne, której znaczenie nadawane jest sztucznie, w wyniku działań promocyjnych i marketingowych. To Nike nadało znaczenie swojemu logo:

nike

Logo niesie ze sobą przesłanie i buduje wizerunek firmy. Pamiętasz logo Amber Gold? Budziło zaufanie, sprawiało wrażenie, że mamy do czynienia z poważną instytucją, solidną niczym szwajcarski bank. Cóż,  dobre logo to potęga:)

amber gold

Parę wskazówek przy projektowaniu własnego logo

– pamiętaj, że logo ma się podobać ludziom, a nie tylko tobie. Zanim zdecydujesz się na jakiś logotyp, to pokaż go znajomym, obcym i zapytaj się o ich odczucia. Czy mają jednoznaczne skojarzenia co do logo? Czy po tygodniu byliby w stanie odtworzyć logo na papierze?

– logo ma być spójne z ofertą firmy oraz odpowiadać grupie docelowej. Jeśli dajmy na to twój biznes to sklep rowerowy, a odbiorcami są młodzi ludzie, to logo powinno być dynamiczne. Jeśli twój biznes to usługi pogrzebowe, to daruj sobie jaskrawe kolory

– sprawdź, jak twoje logo prezentuje się na ekranie monitora, a jak wydrukowane na kartce papieru. Poeksperymentuj z wielkością logo oraz zmianą kolorów. Czy logo wydrukowane bez koloru równie dobrze wygląda? Dobre logo powinno wyglądać dobrze zarówno na monitorze, jak i na czarno-białej odbitce.

O czym warto pamiętać?

Inwestycja w logo, czyli w znak towarowy przedsiębiorstwa to inwestycja, która może przynieść niewyobrażalny zwrot. Marka firmy stanowi część jej majątku i podnosi wartość przedsiębiorstwa. Warto więc zawczasu pomyśleć o ochronie prawnej marki,  zwłaszcza o zabezpieczeniu swoich praw autorskich. Początkujący przedsiębiorcy często zapominają o zabezpieczeniu swoich praw do marki, co w przypadku rozwoju firmy może doprowadzić do prawnej i wizerunkowej katastrofy. Jeśli planujesz zlecić stworzenie logo grafikowi, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

logo

Nawigacja wpisu

3 darmowe wirtualne dyski dla twojego biznesu
Ciężko to będzie, jak się dziecko urodzi
Przemysław Laskowski,
doradca zawodowy, pośrednik pracy

Wspieramy:

© 2023 Doradztwo personalne i dotacyjne – Kokoro Theme by ZThemes Studio