Jak zaprojektować logo dla firmy? Bardzo łatwo. Wpisujesz hasło „logo” do google, klikasz w „Grafika”, a następnie z setek logotypów z całego świata wybierasz to, które ci najbardziej odpowiada. Zmieniasz kolor (albo i nie) i już. Proste, prawda?
Jak myślisz, ile osób w ten sposób projektuje logo dla swojej firmy? Obawiam się, że tysiące. Pomijając kwestie prawne i etyczne, zapewniam cię, że w ten sposób nie zbudujesz marki firmy. W jaki sposób stworzyć więc logo firmy, z którego mógłbyś być dumny? Jak wymyślić logo, które zapadnie ludziom w pamięć?
Logo to graficzny obraz twojej firmy, kwintesencja wizerunku i misji przedsiębiorstwa. Warto poświęcić więc chwilę (a może i dłużej) i stworzyć logo, które przyczyni się do rozwoju twojego biznesu. Jakie są cechy dobrego logo?
Po pierwsze, logo firmy powinno być proste. Prostota jest ponadczasowa, bezpretensjonalna i łatwo zapada w pamięć. Jakie loga firm przychodzą ci do głowy? Właśnie, te najprostsze. Apple, Nike, Coca-Cola? Najtrudniej stworzyć coś prostego. Dobre logo powinno więc mieć mało detali, góra 2-3 kolory oraz prostą czcionkę. Przykładem może być logo Apple:
Pamiętasz stare logo PZU? Chociaż PZU zmieniło swoje logo stosunkowo niedawno i rebranding był mocno krytykowany, to nie byłbym w stanie odtworzyć teraz starego logo z pamięci. Za to nowe logo PZU jest tak proste, że bez trudu zapada w pamięć:
Rebranding, czyli zmiana lub odświeżenie logo to proces kosztowny, dlatego też logo powinno opierać się próbie czasu. Powinno być klasyczne, bo rzeczy klasyczne nie starzeją się i nie poddają się modzie. Coca-Cola stworzyła swoje logo ponad wiek temu i w niezmienionym kształcie korzysta z niego do tej pory.
Główny konkurent Coca-Coli, Pepsi zmieniał swoje logo wielokrotnie. Początkowo stylistycznie nawiązywało do Coca-Coli, obecne logo Pepsi to efekt wieloletnich poszukiwań swojej własnej tożsamości:
Typy logo
Spotykamy 3 rodzaje logotypów. Pierwsze nawiązuje do nazwy firmy lub stanowi połączenie nazwy ze znakiem graficznym:
Drugi typ nawiązuje do dziedziny życia, w której dana firma świadczy usługi:
Trzeci typ to logo abstrakcyjne, której znaczenie nadawane jest sztucznie, w wyniku działań promocyjnych i marketingowych. To Nike nadało znaczenie swojemu logo:
Logo niesie ze sobą przesłanie i buduje wizerunek firmy. Pamiętasz logo Amber Gold? Budziło zaufanie, sprawiało wrażenie, że mamy do czynienia z poważną instytucją, solidną niczym szwajcarski bank. Cóż, dobre logo to potęga:)
Parę wskazówek przy projektowaniu własnego logo
– pamiętaj, że logo ma się podobać ludziom, a nie tylko tobie. Zanim zdecydujesz się na jakiś logotyp, to pokaż go znajomym, obcym i zapytaj się o ich odczucia. Czy mają jednoznaczne skojarzenia co do logo? Czy po tygodniu byliby w stanie odtworzyć logo na papierze?
– logo ma być spójne z ofertą firmy oraz odpowiadać grupie docelowej. Jeśli dajmy na to twój biznes to sklep rowerowy, a odbiorcami są młodzi ludzie, to logo powinno być dynamiczne. Jeśli twój biznes to usługi pogrzebowe, to daruj sobie jaskrawe kolory
– sprawdź, jak twoje logo prezentuje się na ekranie monitora, a jak wydrukowane na kartce papieru. Poeksperymentuj z wielkością logo oraz zmianą kolorów. Czy logo wydrukowane bez koloru równie dobrze wygląda? Dobre logo powinno wyglądać dobrze zarówno na monitorze, jak i na czarno-białej odbitce.
O czym warto pamiętać?
Inwestycja w logo, czyli w znak towarowy przedsiębiorstwa to inwestycja, która może przynieść niewyobrażalny zwrot. Marka firmy stanowi część jej majątku i podnosi wartość przedsiębiorstwa. Warto więc zawczasu pomyśleć o ochronie prawnej marki, zwłaszcza o zabezpieczeniu swoich praw autorskich. Początkujący przedsiębiorcy często zapominają o zabezpieczeniu swoich praw do marki, co w przypadku rozwoju firmy może doprowadzić do prawnej i wizerunkowej katastrofy. Jeśli planujesz zlecić stworzenie logo grafikowi, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.